Captain Cruise maakt het boeken van uw droomcruise makkelijk en leuk! Een gespecialiseerd team aan de telefoon en achter de computer. Door jaren lange ervaringen weet het team precies wat u wilt en/of zoekt. Wij vinden service op nummer 1 staan en nemen daarom ook veel uit uw handen, zoals online inchecken als dat zelf niet lukt. Persoonlijke aandacht is erg belangrijk en daarom geven onze klanten ons een waardering van een 9,6. De reisbescheiden sturen wij per post op, na uw eerste cruise ontvangt u standaard € 40,- of € 25,- korting op uw volgende cruise na het invullen van uw beoordeling.
Daarnaast garandeert Captain Cruise u de laagste prijs!
Captain Cruise doet haar best om de prijzen in de cruisewereld zo transparant en zo goedkoop mogelijk te maken. Daarom:
-de zelfde of een lagere prijs dan bij alle andere reisagenten of cruisespecialisten;
-geen reserveringskosten bij online boeken;
-duidelijke vermelding of bijkomende kosten van toepassing zijn (bijvoorbeeld fooien);
-geen portokosten voor het toezenden van uw reisdocumenten;
-geen duur telefoonnummer, waarbij u lang in de wacht staat;
Captain Cruise helpt u ook bij het zoeken van de beste/voordeligste vluchten. Geef bij boeking uw wensen door en wij maken van uw reis een geheel pakket.
Elke klant is anders en heeft andere wensen met betrekking tot de vluchten/hotels en of transfers. Wij geven u de vrijheid hierin en willen u niet verplichten met een bepaalde luchtvaartmaatschappij te vliegen. Onze cruisespecialisten staan voor u klaar!
Captain Cruise hanteert duidelijke Nederlandse reis- en boekingsvoorwaarden. Daarnaast kunt u de voorwaarden per rederij eenvoudig aanvragen middels een e-mail naar info@captaincruise.nl.
Regelmatig wil een rederij een specifieke cruise exploitabel maken en biedt ze die cruise goedkoper aan. Degenen die hier op reageren hebben minder keuze (de beste hutten zijn vaak al vergeven), maar wel een leuk voordeel.
Als u een cruise boekt bij Captain Cruise dan geldt onze dagprijs, die gegarandeerd lager is dan anderen u bieden. En Captain Cruise brengt, in tegenstelling tot de meeste andere aanbieders, bij online boeking, géén reservering- of andere kosten in rekening.
De garantie geldt voor de reis (cruise-only) op dat moment. Captain Cruise biedt u dan het laagste tarief. Latere aanbiedingen gelden derhalve niet als vergelijking. De garantie geldt niet voor vluchten, hotels en transfers.
Stuur een afschrift van uw boeking en het bewijs dat de cruise tezelfdertijd elders goedkoper te boeken was naar info@captaincruise.nl of stuur naar Captain Cruise, Schiedamsedijk 128, 3134 KK Vlaardingen. Onze medewerkers nemen dan contact met u op om de zaak af te wikkelen.
Deze ontvangt u ongeveer 2 weken voor vertrek. Steeds meer rederijen en luchtvaartmaatschappijen gaan over tot het systeem van (elektronische) tickets.
Echter wij printen alle documenten voor u uit en zullen de reisbescheiden per post toesturen.
Captain Cruise is aangesloten bij ANVR, SGR, SGRZ, calamiteitenfonds en KVK.
ANVR: 5537
SGR / SGRZ: 3760
KVK nummer: 71248730
Onder algemene voorwaarden kunt u alle informatie terugvinden.
– Telefonische boeking of per email: € 25,- reserveringskosten per boeking
– Online boeking via onze website: berekenen wij geen reserveringskosten
– Per iDEAL / overschrijving
– Contant / Pin op ons kantoor
– Creditcard (Mastercard en Visa)
– AMEX accepteren wij ook echter tegen een toeslag van 1,5%
U kunt uw cruise via onze website boeken, telefonisch 088-5018501, per email info@captaincruise.nl, bij ons op kantoor (op afspraak) of op afspraak bij u thuis.
Captain Cruise regelt eigenlijk bijna alles voor u. Op onze website staan de meeste cruises op basis van cruise only.
Vluchten, transfers, hotels, autohuur en/of excursies kunnen wij ook voor u bijboeken.
De vluchten zijn ca. 11 tot 12 maanden voor vertrek beschikbaar.
Captain Cruise adviseert om op reis te gaan met een reis- en/of annuleringsverzekering.
Indien u deze niet heeft kunnen wij deze doorlopend of kortlopend voor u afsluiten.
Als u boekt na telefonisch overleg en u rondt uw reservering af met een (aan)betaling en/of schriftelijke bevestiging, is deze prijs vast en kan niet meer wijzigen. Als u online boekt, kan het een enkele keer gebeuren dat Captain Cruise niet veel later toch nog een prijscorrectie van de rederij doorkrijgt. In dat geval communiceren wij deze prijsverhoging met de klant. U heeft dan de keus om de boeking kosteloos te annuleren of de verhoging te accepteren.
De enige uitzondering op deze regeling zijn brandstoftoeslagen en wijzigingen in havengeld. De rederijen hebben het recht om deze aan passagiers door te rekenen.
Aanbetalen moet binnen enkele dagen na boeking (binnen het optie termijn). Zit u binnen 10 weken voor vertrek? Dan dient u de gehele reissom te betalen.
Captain Cruise rekent een aanbetaling van 100% over de vluchten en/of hotels en 30% over cruise, hotels en transfers. De restantbetaling is uiterlijk 10 weken voor vertrek.
Voor betalingsvoorwaarden gaat u naar het kopje algemene voorwaarden.
Als u heeft geboekt staan de prijzen vast en de meeste rederijen accepteren geen aanpassingen meer na de boeking. Uiteraard kunnen wij in alle gevallen de mogelijkheden voor u nakijken.
U krijgt accommodatie in minimaal de geboekte hutcategorie. De rederij behoudt zich het recht voor de passagiers zonder bijbetaling in een hogere categorie onder te brengen, ongeacht faciliteiten, ligging en evt. belemmerd zicht in de toegewezen hut (indien van toepassing op schip). Het juiste hutnummer vindt u terug op uw tickets of wordt toegewezen bij inscheping.
Bij meerdere hutten kan het zijn dat de hutten zich op verschillende dekken bevinden.
Alle schepen hebben verschillende type hutten waar u in kunt verblijven. Het is goed om te weten wat uw wensen hiervoor zijn.
– Binnenhut: hut zonder raam
– Buitenhut: hut met een raam (patrijspoort of vierkant vensterraam), kunnen beperkt zicht hebben
– Balkonhut: hut met een privé balkon, kunnen beperkt zicht hebben en een balkonreling van stevig staal i.p.v. plexiglas
– Suite: met of zonder balkon, met vaak extra privileges
Wilt u zeker weten dat uw hut vrij zicht heeft of een bepaalde ligging heeft neem dan contact met ons op!
Gemiddeld kunt u met 4-personen in één hut. Deze hut is vaak net zo groot als dat u met twee personen op de hut verblijft.
Voor de 3e en/of 4e persoon is er een sofabed of een bovenbed.
Er zijn schepen waar u met 6 of met meer personen in de hut kan verblijven.
Aan elk vaargebied hangen seizoenen wanneer u het beste in dat gebied kunt gaan cruisen. Deze informatie staat onder het kopje vaargebied.
Minimale leeftijd is vaak 18 jaar, wilt u met een Amerikaanse rederij cruisen of in de Caribbean dan is de minimale leeftijd 21 jaar.
Tevens is de minimale leeftijd voor alcohol 18 of 21 jaar (afhankelijk van de rederij).
U mag cruisen als u zwanger bent, echter tot de 24ste week van de zwangerschap. Zou u de laatste dag (ontschepingsdag) de 24ste week ingaan mag u niet meer aan boord.
Tevens moet u een verklaring in het Engels meenemen dat u gezond bent om te reizen.
De havengelden zijn altijd inbegrepen.
In bijna alle gevallen rekenen de rederijen kosten door voor een naamswijziging, mocht de rederij/airline geen kosten berekenen zullen wij dit ook niet doen.
Bij een verkeerde naam op het vliegticket kan het zelfs zo zijn dat er een geheel nieuw ticket gekocht moet worden.
U kunt ten alle tijden uw reis annuleren, voor de voorwaarden gaat u naar onze algemene voorwaarden.
Ja zeker elke rederij is verschillend en zo ook de meeste schepen van elkaar. U moet er goed op letten dat de gekozen rederij ook de juiste voor u is.
Kiest u de verkeerde rederij dan kan het ook uw laatste cruise worden. Ons team staat voor u klaar om u te helpen bij de juiste keuze.
Afhankelijk van de rederij kunnen wij groepstarieven aanvragen, per rederij kan het verschillen met hoeveel personen u moet zijn om u hiervoor in aanmerking te komen. Dit kan verschillen tussen 10 personen of 10 hutten. Bij groepstarieven kan het soms ook zijn dat de op dat moment geldende acties niet van toepassing zijn.
Bent u met een grote groep, stuur ons dan een e-mail, info@captaincruise.nl
Indien u alleen reist betaalt u in de meeste gevallen een toeslag van 100%. Sommige schepen hebben ook speciale 1-persoonshutten waar u geen toeslag op betaalt.
Cruisen is zeker geschikt voor kinderen en voor baby’s op de pagina cruise met kinderen kunt u alle informatie terugvinden hierover.
Wilt u op cruise gaan met uw baby, dan is dit bij de meeste rederijen mogelijk met een baby vanaf 6 maanden.
Bij MSC Cruises zijn baby’s welkom zodra deze gezond zijn om op reis te gaan.
Natuurlijk kan dit er zijn zelfs aangepaste hutten. Wel moet er altijd iemand met u mee die u kan helpen. Vraag onze cruise experts de informatie die u nodig heeft.
Elke rederij kent verschillende dinerzittingen dit is vaak een 1e zitting oftewel vroeg (rond 17:30-18:00) of een late dinerzitting vanaf ca. 19:30
Tevens is er in sommige gevallen ook een open zitting. Dan kunt u zelf bepalen hoe laat u wilt gaan dineren. Dit is vaak tussen 17:00-21:00.
Bij een vaste zitting heeft u ook een vaste tafel en bij een open zitting heeft u dat niet.
Indien het voor de open zitting druk is kan het zijn dat u moet wachten, u krijgt een pieper mee en zodra er een tafel vrij is wordt u opgepiept.
Ja zeker, alle medische zaken die van belang kunnen zijn dient u bij boeking door te geven.
Wij adviseren 2 uur voor vertrek in te checken voor Europese vluchten en 3 uur voor bestemmingen buiten Europa. Voor de terugvlucht geldt hetzelfde: intercontinentaal 3 uur, anders 2 uur. Neem voldoende tijd voor transfers, in-/uitchecken, in-/uitschepen en bagageafhandeling in uw schema op.
De inscheping aan boord van een cruiseschip komt overeen met het inchecken op een luchthaven. Meestal begint deze circa 3 uur voor vertrek en eindigt 1 uur voor vertrek. In de cruiseterminal bevind zich een aantal balies, vaak alfabetisch ingedeeld. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd en levert u uw cruisevoucher in. U ontvangt vervolgens uw boardpass en eventuele informatie over uw tafelzitting.
Uw koffer geeft u voor inchecken af bij het personeel en deze zal door hen in uw hut worden gezet. Wilt u gelijk genieten van het zwembad zorg dan even dat u uw spullen zoals badkleding in uw handbagage heeft gestopt. Het kan even duren voordat uw koffer in de hut is.
De ontscheping vindt meestal binnen enkele uren na aankomst in de haven plaats. Nadat u uw hut heeft verlaten, kunt u in één van de lounges wachten tot wordt omgeroepen dat u van boord kunt gaan. Uw koffer kunt u de avond ervoor in de gang zetten, het personeel zorgt dat deze in de cruiseterminal voor u klaar staat. U mag hem ook zelf meenemen van boord.
In de prijs van uw cruise zijn altijd inbegrepen: entree tot alle faciliteiten aan boord zoals het casino, theater, showlounge, discotheek, nachtclub enz. en alle maaltijden (ontbijt, lunch en diner). Koffie, (ijs)thee en (ijs)water, vruchtensappen zijn bij de meeste rederijen tijdens de maaltijden inbegrepen in het buffetrestaurant.
Bij verschillende rederijen verblijft u op all-inclusive. De uitgebreide informatie over de rederij kunt u bij de rederijen pagina’s vinden.
Op de meeste schepen hebben de hutten stopcontacten met 110v en/of 220v. Omdat dit per schip kan verschillen adviseren wij om een wereldstekker mee te nemen.
Per land kan het verschillen of u verplicht zelf een visum vooraf moet regelen of dat dit vanuit de rederij gedaan wordt. Wij adviseren u vooraf welk visum u eventueel nodig heeft.
Landen waar u vooraf in ieder geval een visum voor moet aanvragen zijn: Amerika, Canada, Nieuw Zeeland, Australië, China (via de Ambassade), Rusland (m.u.v. St. Petersburg met excursie via de rederij).
Deze ontvangt u ongeveer 2 weken voor vertrek. Steeds meer rederijen en luchtvaartmaatschappijen gaan over tot het systeem van (elektronische) tickets.
Echter wij printen alle documenten voor u uit en zullen de reisbescheiden per post toesturen.
Wij adviseren eigenlijk altijd om met een paspoort te reizen welke nog 6 maanden geldig dient te zijn na terugkomst van de cruise.
Dit doen wij omdat elke rederij weer andere voorwaarden heeft. Heeft u geen paspoort maar een ID-kaart vraag dan naar de voorwaarden van de rederij.
Het online inchecken is voor vele rederijen verplicht, als u niet online incheckt ontvangen wij vaak ook geen reispapieren.
Daarom adviseren wij om dit uiterlijk 4 weken voor vertrek te doen, zodat wij hierna de tickets tijdig kunnen versturen.
Mocht u hier niet uitkomen, dan kunnen wij u hierbij assisteren
U bent niet verplicht om verzekeringen af te sluiten, maar het is wel belangrijk om goed verzekerd op reis te gaan.
Wij raden een reis- en/of annuleringsverzekering aan om af te sluiten.
Een aantal dagen na boeking ontvangt u van ons een email met het reserveringsnummer van de rederij.
Hierin staat ook de werkwijze hoe u excursies kunt reserveren.
Afhankelijk van de rederij is een naamswijziging mogelijk (vaak tegen wijzigingskosten).
Op vliegtickets kunnen geen naamswijzigingen gedaan worden en dient er een heel nieuw ticket gekocht te worden.
De rederij mag ten alle tijden de route van uw cruise wijzigen, zonder enige reden. De route is hierdoor altijd onder voorbehoud.
U ontvangt hiervoor soms een vergoeding, maar in de meeste gevallen niet. U mag ook niet annuleren vanwege een routewijziging.
Op bijna alle cruises is er wel een “formele”avond. Er wordt dan verwacht dat de heren in pak verschijnen en de dames in een nette jurk.
Een smoking en/of galajurk zijn niet verplicht.
Indien u een dieet heeft geeft dit uiterlijk 90 dagen voor vertrek door.
Zo heeft de rederij altijd nog de tijd om het één en ander voor u te regelen.
Aan boord heeft u geen portemonnee nodig, alle reserveringen, aankopen of bestellingen welke u aan boord doet worden automatisch op uw boordrekening gezet. Om uw boordrekening te betalen zijn er verschillende mogelijkheden, namelijk; creditcard, contant, of met de pin.
De creditcard wordt door alle rederijen geaccepteerd en is het makkelijkst. Bij inscheping of bij online inchecken zullen uw creditcardgegevens gevraagd worden. De rederij zal een borg reserveren van uw creditcard. De borg kan per rederij verschillend zijn.
Contant betalen is mogelijk echter moet er bij inscheping een borg contant voldaan worden, de hoogte kan per rederij verschillen. Er zijn geen betaalautomaten aan boord dus u moet voldoende contanten meenemen.
Pinbetalingen: kunnen tot nu toe op de nieuwere schepen van MSC Cruises en AIDA
Als u van boord gaat tijdens uw cruise is het wel praktisch om (cash) geld bij u te hebben.
Een boordpass is een pas waarmee je alles betaald aan boord, je hut opent en in- en uitcheckt op het schip.
Deze ontvangt u bij inscheping en deze dient u ten alle tijden bij u te dragen.
Hoewel alle moderne cruiseschepen zijn voorzien van stabilisatoren kan het heel soms gebeuren dat u tijdens slecht weer last krijgt van zeeziekte. Maar wees gerust, slechts een enkele passagier wordt zeeziek tijdens een cruise. In dat geval kan de arts of verpleegster u voorzien van de juiste medicamenten. Bent u sneller vatbaar voor zeeziekte? Neem dan reispillen of pleisters mee.
Tips om zeeziekte te voorkomen tijdens een cruise:
Om zeeziekte te voorkomen tijdens een cruise kunt u beter geen koffie drinken, maar juist koolzuurhoudende drank als cola (geen alcohol). U kunt beter geen zware maaltijden nuttigen, of zuur fruit. Blijf wel licht verteerbaar voedsel nuttigen als biscuits. Zorg dat u warm en droog blijft. Blijf bezig, dit leidt af. Frisse lucht is een goede remedie. U kunt tevens het beste zicht op de horizon hebben.
Alle schepen beschikken over een Medisch Centrum aan boord. Dit wordt normaal gesproken bemand door minimaal een dokter en een verpleegster. Bij kleinere schepen kan dit anders zijn. U dient het doktersconsult aan boord te betalen en u kunt de kosten later indienen bij uw verzekeringsmaatschappij.
In het geval dat de arts aan boord u niet kan helpen, zal u bij de eerst volgende haven of bij de vorige haven naar het ziekenhuis gebracht worden.
Bij ernstige situaties kan er ook een helikopter ingezet worden.
Als u gaat cruisen mag u onbeperkt bagage meenemen. Houd wel rekening met bagagebeperkingen, wanneer er een vlucht aan uw cruise is gekoppeld (meestal economy class 20-23 kilo, business class 30 kilo en first class 40 kilo).
U wordt geadviseerd waardevolle voorwerpen tijdens de cruise in bewaring te geven bij de Purser of (waar mogelijk) te bewaren in uw eigen kluis in de hut. Houdt u er rekening mee dat de standaard reisverzekeringen juwelen, sieraden en geld slechts tot een beperkte waarde verzekeren. Bijna alle schepen hebben een kluis in de hut.
Op veel cruiseschepen mag alleen gerookt worden in speciale daarvoor bestemde ruimtes, speciaal aangewezen bars en lounges. In uw hut, het theater en in restaurants is het altijd verboden te roken. Mocht u dit toch doen kan er een boete worden gegeven, dit is per rederij verschillend. Roken op uw balkon mag enkel nog bij AIDA en Costa Cruises.
Nee, op de meeste cruises wordt geen Nederlands gesproken. Op de veel cruiseschepen is de voertaal Engels (bij AIDA en TUI is dit Duits). Dit betekent dat de menukaarten, omroepberichten, dagprogramma’s allemaal in het Engels (en 1 of 2 andere talen) zijn. Op de schepen van Holland America Line zijn de officieren Nederlanders. Zij kunnen u in het Nederlands te woord staan, maar ook bij hen is de voertaal primair Engels.
Aan boord van alle cruiseschepen geldt een fooiensysteem voor de bemanning. Voor een gelijkwaardige verdeling onder het bedienend personeel, wordt een vastgesteld bedrag bijgeschreven op uw boordrekening. De rederij verdeelt dit onder de bemanning. U moet rekening houden met bedragen tussen de € 10,- tot € 20,- per persoon per dag. Deze bedragen worden automatische bijgeschreven op de boordrekening, welke u bij ontscheping betaald.
Niet alle cruise rederijen werken met hetzelfde fooiensysteem. Bij de enkele rederijen zijn de fooien bij uw reissom inbegrepen.
Bij sommige rederijen is het mogelijk de fooien vooraf af te kopen zodat u aan boord niet meer met dit bedrag belast wordt/
Klik hier voor het hele overzicht van het fooienbeleid per rederij.
In de meeste gevallen is de valuta de US dollar. Een aantal rederijen hanteren de euro als munteenheid.
Uiteraard gaan wij er vanuit dat alles vlekkeloos verloopt. Mocht het zijn dat er een probleem ontstaat dan kunt u ons tijdens kantooruren bereiken op 088-5018501 en anders op 06-18477261 (ook via Whatsapp).
U heeft geen internet aan boord, diverse rederijen bieden wel internetpakketten aan. Bij sommige telefoonaanbieders heeft u internet in Europa. Vergeet dan niet u data-roaming uit te zetten als u de cruisehaven verlaat. Eenmaal op zee gaat u op het maritiem-netwerk en zijn de internetkosten erg hoog.
U kunt bellen en gebeld worden, maar soms kan het zijn dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. De tarieven voor het bellen zijn relatief hoog
U bent niet verplicht om excursies te boeken, u mag de bestemming ook op eigen gelegenheid bezichtigen.
Wel dient u rekening te houden dat u vaak 30-45 min voordat het schip vertrekt weer aan boord moet zijn, het schip wacht namelijk niet.
De excursies bij de rederij zijn vaak ingedeeld in niveau’s, dit heeft te maken of het moeilijk of juist makkelijk is en wat u er van kunt verwachten, hoelang deze duren en of er veel wordt gelopen.
U mag zelf bepalen of u van boord gaat of aan boord blijft, tevens mag ook in de ochtend van boord gaan dan weer aan boord om te lunchen en dan weer van boord.
Hier bent u geheel vrij in.
In vele gevallen is de brug voor passagiers gesloten er zijn soms uitzonderingen bij Ponant, Starclippers. Of er wordt een tour georganiseerd door de rederij.
De meeste schepen beschikken over een wasserij aan boord (tegen betaling). Een aantal schepen heeft een gratis wasserette aan boord.
Tenderen betekend dat u met de reddingsloepen naar de kade gebracht wordt omdat het schip daar niet kan aanmeren of dat er geen kade is.
Het schip ligt dan voor anker.
Voor bijv. discotheek, casino, spa is de minimale leeftijd 21 of 18 (afhankelijk van het vaargebied). Maar op sommige schepen is er ook een adults only gedeelte waar kinderen dus helemaal niet mogen komen. Maar ook voor volwassenen zijn er gebieden waar zij niet welkom zijn en alleen de kinderen.
Bijna alle hutten hebben airconditioning welke u over het algemeen zelf kunt regelen.
Bijna elk schip heeft wel een fitnessruimte, op de grotere schepen is er vaak ook een sportsdeck en een joggingtrack.
Ja, de rederij mag ten alle tijden de route wijzigen zonder enige reden.
Indien u vertraging heeft en u dreigt het schip te missen, zal het schip niet wachten.
Aangezien u al op de luchthaven bent kunt u het beste direct bij de luchtvaartmaatschappij vragen of zij de vlucht kunnen om boeken naar een andere bestemming. Zodat u later kan inschepen.
De kosten afhankelijk van de reden zijn voor eigen rekening.
Komt u er niet uit op de luchthaven neem dan telefonisch contact op met ons. Wij proberen u dan zo snel mogelijk naar de eerst volgende bestemming te laten vliegen.
De eventuele kosten die hier uit voort komen zij afhankelijk van de reden ook voor eigen rekening.
Geeft bij boeking uw viering door aan ons en wij zullen deze doorgegeven aan de rederij. Afhankelijk van de rederij ontvangt u een kleine attentie.
U kunt ook via de website van de rederij tegen kosten bepaalde dingen zoals een fles wijn bestellen/reserveren.
Heeft u een dieet, bijv. glutenvrij dit dient vooraf doorgegeven te worden en kunt u bij boeking doorgeven. Soms kan dit aan boord ook nog geregeld worden.
Aan boord is er meestal een buffetrestaurant, a la carte restaurant en specialiteitenrestaurants.
In het buffetrestaurant kunt u in de ochtend, middag en avond terecht tijdens de openingstijden van dit restaurant. U mag zelf bepalen hoe laat en hoe vaak u daar gaat eten.
A la carte restaurant is altijd voor diner geopend en vaak ook voor ontbijt en lunch. Voor het diner kunt u uit de 1e of 2 zitting kiezen en soms voor een open zitting. In het laatste geval bepaald u zelf hoe laat u wilt gaan dineren tussen bepaalde tijden. Het kan zijn dat u dan soms even moet wachten als het druk is.
Dan als laatste de specialiteitenrestaurants, hier moet u voor reserveren en vaak voor bijbetalen. Dit kan vooraf geregeld worden of aan boord.
Op de meeste schepen wel, voor de juiste informatie kunt u contact met ons opnemen.
In de avonden kunt u over het algemeen gewoon informele kleding dragen (over het algemeen geen korte broek of spijkerkleding in het al la carte restaurant). Is het een formele avond dan wordt er geacht dat u wat nettere kleding aan trekt. U moet dan denken aan voor de heren een nette pantalon, blouse en jasje en voor de dames een nette pantalon, blouse of een jurk(je). Teenslippers en tanktops mogen niet in het restaurant gedragen worden. In het dagprogramma kunt u terugvinden welke kledingvoorschriften er van toepassing zijn.
Elke dag wordt uw hut schoongemaakt en worden de handdoeken verwisseld. Beddengoed zal uw hutsteward regelmatig wisselen.
In de avond zal de steward uw bed nog klaar maken voor de nacht.
Niet alles is aan boord gratis, voor spa behandelingen (en toegang tot de spa), excursies, specialiteitenrestaurants en sommige faciliteiten moet u bijvoorbeeld een extra toeslag betalen.
Een overzicht wat wel of niet inbegrepen is kunt u terug vinden in uw hut.
Dit kunt u ook allemaal vooraf reserveren via de website van de rederij of aan boord.
Het is niet mogelijk om familie of vrienden mee te nemen voor een middagje aan boord, dit vanwege veiligheidsoverwegingen.
Het is niet toegestaan om gevaarlijke of verboden voorwerpen mee te nemen aan boord. Net zoals bij het inchecken voor uw vliegreis wordt ook uw koffer en handbagage gecontroleerd.
Ook waterkokers of strijkijzers mag u niet meenemen aan boord vanwege de brandveiligheid.
Alcohol en frisdrank worden in bewaring genomen als u dit meeneemt aan boord. Een klein opengemaakt flesje water/frisdrank zullen zij niet moeilijk over doen.
Snoepgoed en/of snack is ook geen probleem maar ander voedsel zal ook in bewaring gehouden worden.
Elke dag ontvangt u in de avond een dagprogramma voor de volgende dag. Zo ziet u precies wat er te doen is en hoe laat en waar.
Op zeedagen zal het programma uitgebreider zijn als op de dagen dat u in de haven ligt.
Het programma is meestal in het Engels of zoals bij AIDA en TUI Cruises in het Duits.
De meeste internationale feestdagen worden gewoon gevierd aan boord.
Een cruiseschip heeft goede stabilisatoren en heeft daardoor weinig last van deining. Mocht het echt gaan stormen zoals een orkaan of tropische storm, dan zal het schip gaan uitwijken en de route aanpassen of juist langer blijven liggen aan de kade.
Over het algemeen valt dit wel mee. Natuurlijk hoort u de geluiden die bij een schip horen, trillingen van de motoren, geluiden van het laden en lossen of het anker dat uit wordt gerold. Dit wordt door veel cruisereizigers niet als vervelend ervaren.
Indien u hier geen last van wilt hebben adviseren wij om niet boven de motoren of onder de publieke ruimtes te gaan zitten met de hut.
Passagiers hebben de hoogste prioriteit als het om veiligheid gaat. Voordat het schip de haven verlaat en de cruise echt gaat beginnen heeft u daarom ook altijd de sloepenrol “safety drill”.
Er wordt dan uitgelegd wat u moet doen bij een calamiteit.
Tevens is er aan boord ook gewoon beveiliging.
Ja bij elke rederij is er aan boord van hun schepen een föhn aanwezig.